Tijdens het schrijven van deze tekst is het exact twee maanden geleden dat ik mezelf met trots deel van het CISA-verhaal mag noemen. Vandaar een terugblik op mijn onvergetelijke eerste maanden bij CISA.
De zoektocht naar de juiste job
Het begon allemaal enkele maanden geleden, toen ik afstudeerde aan KU Leuven als Industrieel Ingenieur. Ik moest mezelf even door mijn haren krabben en vroeg me af: “En wat nu?” Ik zocht op de alom bekende plekken op het internet en via kennissen belandde ik uiteindelijk op de website van CISA. Hier werd ik begroet door een aantal filmpjes van enthousiaste medewerkers die gepassioneerd vertelden over hun dagelijkse bezigheden bij CISA. Ik was onmiddellijk verkocht, maar jammer genoeg zag ik geen openstaande vacatures. Desondanks heb ik toch mijn cv ingediend, en tot mijn verbazing kreeg ik de volgende dag al een uitnodiging om te solliciteren.
De sollicitatie: een warm welkom
Bij aankomst was ik onder de indruk van de prachtige, groene locatie waar CISA gevestigd is. Tussen de bomen en de natuur door zag ik het gebouw waar ik mocht gaan solliciteren. Met een bang hartje duwde ik op de bel, waarna een medewerker me naar een van de vergaderruimtes bracht. Even later kwamen Fons en Inge binnen. Hun enthousiasme en vriendelijkheid deden mijn stress als sneeuw voor de zon verdwijnen, en ik voelde me meteen op mijn gemak. Al snel merkte ik dat er twee warme mensen voor me zaten. De sollicitatie duurde een klein uurtje, maar het voelde meer als een vlotte babbel dan als een standaard vragenrondje. Ik vertrok met een erg positief gevoel naar huis.
Lang hoefde ik niet te wachten op een respons. Nadat ik enkele technische tests had afgelegd, kreeg ik een functieomschrijving en een loonvoorstel. Hier hoefde ik niet lang over na te denken, en een week later zat ik opnieuw bij CISA om mijn contract te ondertekenen.
De eerste werkdag: een nieuwe start
Na een korte vakantie was het zover: mijn eerste werkdag bij CISA. Na een uitgebreide rondleiding en een bezoek aan de fotograaf mocht ik plaatsnemen tussen twee ervaren collega’s, die me de eerste weken onder hun hoede namen. Dankzij hun expertise en bereidheid om kennis en tips te delen, werd ik wegwijs gemaakt in hoe ik mijn eerste tickets moest oplossen. In het begin kreeg ik enkel de makkelijkere tickets om aan te werken. Naarmate de weken vorderden, kreeg ik het vertrouwen van CISA om uitdagendere tickets te behandelen.
Al snel werd één principe heel duidelijk binnen de CISA-cultuur: de klant staat altijd centraal. Ook de hulpvaardigheid binnen het team is noemenswaardig. Telkens als ik een moeilijker ticket tegenkwam, stond er een collega klaar om me te helpen.
Eerste klantcontact: een nieuwe uitdaging
Na de eerste twee weken, toen ik bekend was geraakt met de tools en processen binnen CISA, mocht ik voor de eerste keer zelf telefonisch contact opnemen met klanten. Dit ging gepaard met het beantwoorden van oproepen voor urgente zaken. CISA had er vertrouwen in dat ik in staat was om klanten te helpen volgens het DNA van CISA. In de weken die volgden, leerde ik de klanten van CISA veel beter kennen. Er is natuurlijk een groot verschil tussen enkel contact via e-mail en de persoonlijkere aanpak via de telefoon. Dit zorgde ervoor dat ik sneller een vertrouwensband opbouwde met de klanten, wat bijdraagt aan een positieve samenwerking. Met elk ticket en elk telefoongesprek groeide mijn eigen kennisdatabase.
Friday Academies: leren en ontspannen
Tijdens de Friday Academies kon ik mijn collega’s beter leren kennen. In de namiddag vindt er steevast een boeiende lezing plaats door een professional, met als afsluiter een hapje en een drankje met de collega’s. Dit creëert een informele en constructieve sfeer en biedt de mogelijkheid om iedereen op een andere manier te leren kennen. Er is een gezonde balans tussen formele en informele momenten, waarbij we even kunnen ontspannen. Tijdens de laatste Friday Academy bouwden enkele collega’s zelfs een escaperoom binnen CISA, waar we als team twee uur de tijd hadden om te ontsnappen.
Mijn eerste interventie: het ultieme vertrouwen
De laatste stap in mijn eerste maanden bij CISA was een interventie waarbij ik dringend naar een klant werd opgeroepen. Opnieuw kwam hier iets naar voren dat ik eerder al had ervaren: het vertrouwen dat CISA in mij stelt. Ik kreeg de kans om het probleem ter plaatse op te lossen en bewees mezelf in een echte werksituatie. Met een zelfvoldaan gevoel keerde ik terug naar CISA toen het probleem was opgelost.
Blik op de toekomst
Dit brengt me tot het einde van deze blogpost en mijn reflectie over de afgelopen maanden. Ik ben erg blij dat ik deze kans heb gekregen om mezelf bij CISA te bewijzen en om te ontdekken waar mijn passies liggen. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om in 2025 verder te groeien, niet alleen als IT’er, maar ook als persoon. Welke kansen er op mijn pad zullen komen, zal de toekomst uitwijzen!